Organisatie van het onderwijs
Hoe zijn wij georganiseerd?
Onze school biedt onderwijs aan leerlingen van vier tot ongeveer twaalf jaar. De kleutergroepen zijn heterogeen samengesteld. Dat wil zeggen dat er groepen zijn met jongste en oudste kleuters bij elkaar.
Vanaf groep drie gaan wij uit van het leerstof-jaarklassensysteem. Dit betekent dat kinderen van dezelfde leeftijd bij elkaar in de groep zitten en een vastgesteld leerstofaanbod krijgen.
Differentiëren
Binnen de bestaande jaarklassen proberen we, daar waar nodig, zoveel mogelijk te differentiëren. Er zijn verschillende vormen van differentiatie: er kan bijvoorbeeld rekening worden gehouden met het werktempo, de hoeveelheid leerstof, de belangstelling van het kind en het niveau van de taak.
Handelingsgericht Werken
In alle leerjaren werken we vanuit de uitgangspunten van het Handelingsgericht Werken (HGW).
Het belangrijkste principe daarbij is dat we, in samenspraak met de ouders, proberen vast te stellen wat de onderwijsbehoeften van een kind zijn. Met een duidelijk beeld van wat een kind aan begeleiding nodig heeft, maken we een doelgericht plan dat regelmatig wordt geëvalueerd.
Individuele aandacht én zelfstandig werken
Door de kinderen te leren omgaan met uitgestelde aandacht, realiseren we momenten van zelfstandig werken. Tijdens deze momenten hebben leerkrachten hun handen vrij om kinderen extra ondersteuning te bieden.
Onze lesmethoden en computerprogramma's bieden voldoende leerstof om tegemoet te komen aan individuele verschillen tussen leerlingen en zorgen voor extra uitdaging.
Welke rollen zijn er in onze school?
Bij het verdelen van de beschikbare uren van het personeel dienen we niet alleen rekening te houden met de bezetting van de groepen, maar ook met andere belangrijke taken binnen de school.
Onze school heeft ongeveer zesentwintig medewerkers met diverse functies en/of taken. Het gaat hierbij om:
- groepsleerkrachten,
- leden van het managementteam,
- intern begeleiders,
- taal- en rekenspecialisten,
- een administratief medewerker,
- ondersteuner/ ICT,
- een logopediste / taalondersteuner,
- een beheerder van het gebouw.
Al deze medewerkers leveren een belangrijke bijdrage aan onze organisatie en aan het welbevinden van uw kind(eren).