Visie & Missie Zilveren Maan

Het Zilveren Maan Team biedt kinderen van alle culturele, sociale of religieuze achtergronden elke schooldag opnieuw een veilige, stimulerende en plezierige omgeving waarin we samen bouwen aan een goede basis voor een mooie toekomst én oog hebben voor de ontwikkeling van iedere leerling.
Openbaar karakter van De Zilveren Maan 
De Zilveren Maan kenmerkt zich door het openbare karakter. Ouders kiezen bewust voor onze school vanwege onze normen en waarden. Onze school kenmerkt zich door de prettige sfeer die er heerst. Iedereen is welkom en voelt zich welkom. De diversiteit en toegankelijkheid zijn groot. 
 

Gelijkwaardig - Open - Betrokken 

Onderwijs heeft drie belangrijke functies: het draagt bij aan de persoonlijke ontwikkeling van kinderen, het zorgt voor overdracht van maatschappelijke en culturele verworvenheden en het rust kinderen toe voor participatie in de samenleving. Leerlingen maken deel uit van de maatschappij. Zij leven niet in een aparte kinderwereld maar ervaren en bekijken de wereld vanuit hun eigen beleving en ontwikkelingsniveau.  

Op onze school zetten wij in op een sterk pedagogisch klimaat, waarin iedere leerling uniek is. Daarnaast gaan we uit van de natuurlijke behoefte van leerlingen om zicht te ontwikkelen, nieuwsgierig te zijn en te willen ontdekken.  

Op onze school stimuleren wij een veilige en stimulerende leeromgeving, waarbij respect voor elkaar centraal staat. Leerlingen moeten met plezier naar school gaan. Belangrijke voorwaarden om dit te kunnen bereiken: 

  • Een prettige en veilige sfeer in de school 
  • Een goede relatie tussen leerlingen, ouders en leerkrachten 
Wij zetten daarnaast stevig in op de basisvaardigheden. Ook besteden wij veel aandacht aan creativiteit, openheid, verdraagzaamheid, solidariteit, eigenheid en zelfredzaamheid. 

Iedere leerling maakt tijdens zijn of haar verblijf binnen onze school een persoonlijke ontwikkeling door. Getracht wordt om het maximale uit de leerlingen te halen, waarbij rekening wordt gehouden met de doelen zoals deze door de overheid zijn opgesteld en met de mogelijkheden van de leerling. Rekening houden met verschillen betekent dat we, daar waar het nodig is, tempo en niveau afstemmen op de leerling. We stimuleren actief en gericht het zelfstandig werken van onze leerlingen. De geboden leerstof dient in onze ogen betekenisvol en bruikbaar te zijn. Veel aandacht wordt besteed aan de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen. 

Wij zorgen voor: 

  • een cyclus van handelingsgericht werken, 
  • een goed op elkaar ingespeeld lerarenteam, 
  • een heldere doorgaande lijn, 
  • een prettig en functioneel ingericht schoolgebouw, 
  • een veilig pedagogisch klimaat, 
  • een goede begeleiding bij sociale en emotionele ontwikkeling, methoden die voldoen aan de kerndoelen, passend bij onze populatie.