Stichting Morgenwijzer
De Zilveren Maan is een Morgenwijzer school
Morgenwijzer is een vernieuwende onderwijsorganisatie in Alphen aanden Rijn en het omringende Groene Hart met een eigen traditie en een
eigen identiteit. Met negentien locaties biedt Morgenwijzer volop keuze
aan kinderen, ouders en leerkrachten.
Al onze scholen onderschrijven een aantal verbindende kernwaarden, al
zijn zij vrij om daaraan een eigen
invulling te geven. De rode draad die met al onze scholen is verweven, is verwoord in de naam:
Morgen staat voor onze gerichtheid op de toekomst, met ruimte voor verschillende perspectieven.
Wijzer staat voor onze rol als gids en medereiziger; medewerkers, ouders en kinderen versterken elkaar om
talenten tot wasdom te laten komen.
Wijzer staat ook voor ontwikkeling; wij delen kennis, inzichten en vaardigheden om kinderen én
medewerkers voor te bereiden op de toekomst.
Wij staat voor ons allemaal; voor de gemeenschap van kinderen, ouders en medewerkers die binnen
Morgenwijzer gelijkwaardig met elkaar samenwerken.
Drie opdrachten
Morgenwijzer heeft voor zichzelf drie opdrachten geformuleerd, die wij voor ogen houden bij de vormgevingvan ons onderwijs en de inrichting van onze scholen.
- Morgenwijzer zegt 'ja' tegen leerlingen. Wij zoeken voor elk kind de weg naar een passende onderwijsplek. Wij zien het als onze opdracht om voldoende en uitdagend te differentiëren in het onderwijs, zodat al onze leerlingen hun ambities kunnen waarmaken;
- Wij bereiden leerlingen voor op hun plek in de maatschappij. Zij ontwikkelen kennis en vaardigheden, groeien als persoon en leren omgaan met anderen. Dat kunnen we niet alleen. We werken in vertrouwen samen met andere betrokkenen rondom het kind;
- Bij ons voelt iedereen zich welkom, ongeacht culturele of religieuze achtergrond. Wij vinden het belangrijk om verschillen in identiteit en geloof te bespreken en te waarderen. We gaan uit van gemeenschappelijke waarden, die per school of doelgroep verschillend vorm kunnen krijgen.
Vijf verbindende kernwaarden
Deze dienen als basis voor het onderwijs op al onze scholen, waarbij scholen vrijzijn om eigen accenten en speerpunten aan te brengen:
1. we stimuleren nieuwsgierigheid, creativiteit en een onderzoekende houding;
2. we maken ruimte om talenten te ontdekken en in te zetten;
3. we zien de natuur en de omgeving als inspiratiebron om van en in te leren;
4. we zien het hele kind en zijn er voor alle kinderen;
5. we hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor onze kinderen.
Identiteit Morgenwijzer
Morgenwijzer heeft momenteel zowel scholen met een katholieke als met een openbare achtergrond.Bestuurlijk stappen wij dus over de grenzen van de traditionele denominaties heen. Op schoolniveau blijven
deze grenzen gehandhaafd. Elke school vormt een eigen gemeenschap met een identiteit die enerzijds
wordt gevormd door haar historie en traditie en anderzijds door de tijdgeest van dit moment. De eigenheid
hangt nauw samen met de mensen die er werken, de ouders en leerlingen die zich aan de school hebben
verbonden en de omgeving waarvan de school deel uitmaakt. Gezamenlijk wordt bepaald wat belangrijk is:
de waarden en normen die het gedrag binnen de school richting geven en de uitingen daarvan in symbolen,
gebruiken en vieringen die de verbondenheid versterken.
Alle Morgenwijzerscholen zijn te herkennen aan:
- Actief burgerschap: wij bereiden onze kinderen voor op een actieve rol in de samenleving waaraan zij als verantwoordelijke en betrokken burgers deelnemen.
- Vernieuwing: wij zijn een zichzelf vernieuwende organisatie met scholen die versterken wat goed is en veranderen wat beter kan.
- Openheid en vertrouwen: wij zijn er voor elkaar als dat nodig is, wisselen kennis en ideeën uit en bieden ruimte aan diversiteit.
- Maatwerk: wij denken in mogelijkheden om tot een passende oplossing te komen voor ieder kind, en betrekken daarbij de talenten van het hele team.
- Thuis in de wereld: onze scholen vormen geen gesloten gemeenschap, maar richten zich nadrukkelijk op samenwerking.
Lees meer over de Stichting Morgenwijzer