Klachtenregeling
Op school kunnen problemen ontstaan tussen ouders of leerlingen en medewerkers van de school. Vaak
worden zulke problemen in onderling overleg bijgelegd. Soms is een meningsverschil van dien aard, dat
iemand een klacht hierover wil indienen. Die mogelijkheid is er. Voor de school is een klachtenregeling
vastgesteld binnen Morgenwijzer.
Iemand die een klacht heeft kan dat het beste eerst kenbaar maken bij de medewerker zelf, leidt dit niet tot een oplossing dan kan de klacht neergelegd worden bij de schoolleiding. Als er geen oplossing gevonden wordt op schoolniveau dan kan de klacht ingediend worden bij het college van bestuur van Morgenwijzer. Hiervoor dient u een klachtenformulier in te vullen, welke u kunt opvragen via het secretariaat van Morgenwijzer.
|
Hygiëne |
Zorg ondersteuning * |
Lesstof i.h.a. |
Organisatie |
Machtsmisbruik op school (pesten, Sexuele intimidatie, discriminatie) |
|
---|---|---|---|---|---|---|
school |
directie |
leerkracht |
leerkracht
|
directeur |
contactpersonen |
|
|
|
intern begeleider |
directeur |
|
meldplicht bij bestuur |
|
|
|
directeur |
|
|
|
|
extern |
G.G.D. |
bestuur |
bestuur |
bestuur |
vertrouwensinspecteur |
|
|
|
geschillen commissie |
geschillen |
geschillen commissie |
|
Interne klachtbehandeling (op niveau van school of bestuur)
Als de LKC denkt dat een klacht snel op school(bestuurs)niveau kan worden opgelost, wordt - na overleg
met de klager en het schoolbestuur - de klacht doorgestuurd naar het schoolbestuur. Als de betrokkenen
dat al hebben geprobeerd of geen heil zien in interne klachtbehandeling, dan kan worden gekozen voor
mediation of de formele klachtprocedure.
Mediation
Als interne klachtbehandeling niet tot de mogelijkheden behoort of niet tot een oplossing heeft geleid, dan wordt in het telefoongesprek met de secretaris-mediator de mogelijkheden van mediation en de formele procedure erkend. Als beide partijen een voorkeur hebben om onder begeleiding van een externe zelf tot een oplossing te komen, kan er mediation plaatsvinden. Zie voor meer informatie: mediation bij de LKC.Formele procedure
Als besloten wordt de klacht via de formele procedure af te handelen dan onderzoekt de LKC de klacht en beoordeelt (na een hoorzitting) of deze gegrond is. De LKC brengt advies uit aan het schoolbestuur en kan aan haar advies aanbevelingen verbinden. Het schoolbestuur neemt over de afhandeling van de klacht en het opvolgen van de aanbevelingen de uiteindelijke beslissing. Een klacht kan bij het schoolbestuur of rechtstreeks schriftelijk bij de LKC worden ingediend. De externe vertrouwenspersoon kan u daarbij behulpzaam zijn als u dat wenst.Contactgegevens
GGD, externe vertrouwenspersoon voor ouders, leerlingen en interne contactpersonenGGD Hollands Midden, Secretariaat Jeugdgezondheidszorg
Telefoon:088 - 308 33 42
E-mail: externevertrouwenspersoon@ggdhm.nl
Website: www.ggdhm.nl
Landelijke klachtencommissie onderwijs (LKC)
Onderwijsgeschillen
Postbus 85191
3508 AD Utrecht
Telefoon:030 - 280 95 90
E-mail: info@onderwijsgeschillen.nl
Website: www.onderwijsgeschillen.nl
Contactpersonen machtsmisbruik op school:
- Rosanne van Dam
- Vertrouwensinspecteur: 0900-1113111
Samen streven we naar een goede oplossing.