ICT
Een eigentijdse school met een breed ICT platform
Werken in de Cloud
De Zilveren Maan werkt in een servervrije omgeving. Alle software voor leerkrachten, ondersteuners en Ieermethodes staan in de cloud. Dat heeft als groot voordeel dat de kennis van externe specialisten en het beheer beter, efficiënter en goedkoper ingeregeld is. Het is ook een groot voordeel dat buiten de school ingelogd kan worden zowel door leerkrachten als door leerlingen zodra we deze optie vrij geven.
Welke devices gebruiken we?
Digitale schoolborden
In alle groepen wordt gebruik gemaakt van digitale schoolborden. Deze touchscreens stellen de leerkrachten in staat met behulp van educatieve software klassikaal en ook interactief les te geven. De leerlingen kunnen onder andere hun spreekbeurten en boekbesprekingen presenteren en mooi illustreren.
Leerling devices
Chromebooks
De Zilveren Maan streeft naar één Chromebook per leerling vanaf groep vijf en naar minimaal twintig Chromebooks voor de groepen drie en vier.
De leerlingen in de bovenbouw zijn verantwoordelijk voor hun eigen Chromebook. We leren ze hoe ze hier verantwoord mee om moeten gaan.
De leerling gebruikt zijn Chromebook voor oefensoftware ter ondersteuning van het onderwijsleerprogramma van de betreffende groep.
De nieuwste educatieve software is adaptief en past het niveau automatisch aan de leerling aan. Dit stimuleert de ontwikkeling en maakt de volgende stap leuker en beter bereikbaar. De oefensoftware biedt onze leerlingen de mogelijkheid om zelfstandig te oefenen met rekenen, spelling, en lezen. De Cito en methode toetsen worden ook op de Chromebook gemaakt.
De Chromebooks worden ook ingezet bij het extra oefenen bij technisch lezen, het schrijven van teksten, verwerking van digitale lesblokken en het leren werken met tekstverwerkings- en presentatieprogrammas zoals Word en PowerPoint.
De omgeving waarin de leerlingen werken is beveiligd. Bovendien kunnen de leerkrachten op afstand monitoren wat de leerlingen op hun Chromebook doen.
De groepen drie en vier gebruiken samen een aantal Chromebooks voor rekenen (Semsom) en taalmethodes. Voor het goed automatiseren van het schrijven is het belangrijk dat er nog veel op papier wordt gewerkt. Toch is de meerwaarde van digitale methodes en oefensoftware ook voor deze leerjaren groot en gaat de Zilveren Maan ook met haar tijd mee door ook voor deze leerjaren gebruik te maken van Chromebooks.
Ipads
Ook de jongste kinderen in groep één en twee kunnen gebruik maken van een Ipad. De leerkrachten hebben de beschikking over een twintigtal Ipads die de leerlingen gebruiken voor het opdoen van letterkennis, getalbegrip en tal van andere thema's die belangrijk zijn voor de ontwikkeling van het kind. De Ipads worden ook gebruikt om de ontwikkeling van de leerling digitaal te kunnen monitoren.Mediawijsheid en digitaal burgerschap
Wij willen graag benadrukken dat we de inzet van digitale hulpmiddelen toejuichen, maar willen voorkomen dat kinderen een groot deel van de dag achter een beeldscherm doorbrengen.
De Zilveren Maan is zich bewust dat in de moderne tijd niet voorkomen kan worden dat in de digitale wereld leerlingen geconfronteerd met vraagstukken rond privacy, waarheidsvinding, discriminatie, in- en uitsluiting en macht. In de veilige omgeving van school slagen we er gelukkig goed in om de toegang tot schadelijke informatie te blokken. Toch willen we de leerlingen in de bovenbouw op een passend niveau voorbereiden op goed digitaal burgerschap. Digitaal burgerschap gaat over participatie en identiteit, ook online. Leerlingen kunnen meedenken en -praten over de effecten van die digitale wereld op hun eigen (online) leven, het sociale- en politieke leven en over de ethische aspecten daarvan. Veel lesmaterialen die voor mediawijsheid (als onderdeel van digitale geletterdheid) zijn ontwikkeld kunnen hieraan bijdragen.
Mediawijsheid houdt in dat kinderen in de bovenbouwgroepen bewust en handig leren omgaan met het media-aanbod. Het is belangrijk dat kinderen bewust en kritisch leren nadenken over gamen, internetten, online-informatie lezen, tv-kijken en cyberpesten. We besteden aandacht aan mediawijsheid door jaarlijks voor de groepen vijf tot en met acht lessen te verzorgen over dit onderwerp.