Bevorderen van sociale en emotionele vaardigheden

Goed luisteren, je gevoelens kunnen uiten en leren van fouten

Onze school hecht veel waarde aan de sociale ontwikkeling van de kinderen. Voor het optimaal functioneren van kinderen zijn vaardigheden als zelfvertrouwen, het kunnen nemen van doordachte beslissingen, luisteren naar elkaar, je gevoelens kunnen uiten en leren van fouten onmisbaar. Wij hebben het vakgebied sociale en emotionele ontwikkeling in ons lesrooster opgenomen en gebruiken daarvoor in alle groepen de methode Kwink.

Kwink

Het is een methode voor sociaal-emotioneel leren, inclusief burgerschap en mediawijsheid. Voor groep één tot en met acht biedt het een doordacht programma, gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten. Kwink is praktisch, leuk en altijd actueel. De methode is gericht op preventie (van bijvoorbeeld pesten op school) en de kracht van een veilige groep..

Wisselwerking

Omdat opvoeden dient te gebeuren in een wisselwerking tussen ouders en school, worden ook de ouders zoveel mogelijk betrokken bij de lessen. De leerkrachten hebben een speciale training gevolgd om goed met de methode te kunnen werken.