Aardrijkskunde

Ontdek de wereld om je heen, ook buiten Nederland

Aan de hand van de methode Meander leren de kinderen om écht om zich heen te kijken. Ze worden uitgedaagd om de betekenis en samenhang van alledaagse dingen te zien. Ze vergelijken de ruimtelijke inrichting van de eigen omgeving met die in de omgeving elders, in binnen- en buitenland.  Ze leren over spreiding van bevolkingsconcentraties en godsdiensten en over klimaten, energiebronnen en natuurlandschappen (zoals vulkanen, woestijnen, tropische regenwouden, hooggebergten en rivieren).
De kinderen oefenen in het omgaan met kaart en atlas en leren de basistopografie van Nederland, Europa en de rest van de wereld.

Tropeninstituut

Afhankelijk van het educatieve aanbod van het Koninklijk Instituut voor de Tropen gaan de kinderen van groep zeven en acht naar het Tropenmuseum Junior, waar ze op actieve wijze kennis maken met de leefwijze van andere culturen.